torsdag 16 april 2009

Tv-besatthet och Medium

Är man filmälskare tenderar man också ofta vara lite av en tvholic. Detta får man nog lov att säga stämmer väl in på mig som slaviskt följer diverse tv-serier, trots att jag vet att jag egentligen bör ägna mig åt andra saker of the utmost importance. Har försökt att skära ner på min besatthet inom detta område men det lite som när man försöker sluta äta godis det går ta mig f-n inte. Det är som ett sug som inte släpper. Men förut följde jag nog åtta serier och nu är jag väl nere på fem. So my diet is working a little bit. Man kan säga att jag tappat några kilo höhö... Vet inte dock om det så mkt är min förtjänst att jag ser mindre på dumburken dock.. Kan ju också bero på att en del favvisserier har slutat och andra är på uppehåll. Men, låt oss inte dwell on the details.

En av de här serierna som jag längtar efter att se varje vecka är Medium med Patricia Arquette och Jake Weber i huvudrollerna. Det är en thriller-serie som är lite lagom creepy men som ändå har glimten i ögat trots alla sina ganska groteska och blodiga inslag. Patricia Arquette spelar Allison Dubois, ett medium som arbetar för den lokale distriktsåklagaren som rådgivare vid viktiga fall. Hon lever ihop med sin make(Jake Weber) och deras tre barn. Mkt fokus i serien läggs faktiskt på hennes make som, på grund av alla Allisons drömmar om mordfall, aldrig får en blund under nätterna och därmed alltid är ganska trött och lättirriterad. Trots alla sömnlösa nätter på grund av sin fru så är han dock henne fullständigt hängiven. Det äkta parets interaktion är nästan minst lika rolig att följa som lösandet av de rysliga mordgåtorna. Barnens medverkan är också en höjdare, eftersom de också har ärvts sin mammas anlag. Detta i sin tur gör pappan ännu mer ängslig eftersom han då får ännu mer övernaturliga saker att handskas med.

Om ni inte följer detta lilla guldkorn till serie tycker jag definitivt ni ska göra det.. En intressant sak att notera är att Allison Dubois faktiskt existerar i verkligheten. Serien är baserad på hennes liv. Cool, ei? Hon arbetar också för en distriktsåklagaren i verkligheten, vilket får mig att tro att hon kanske inte är en komplett bluff. But, hey what do I know.

Skulle gärna se mer serier av detta slag för att tillfredställa mitt begär för all things supernatural and grotesque with a twist of comedy? Ngn som har ngn rekommendation?



Rock on!

1 kommentar:

  1. 23, Prison Break, Dexter och Heroes är bra har jag hört ;)

    SvaraRadera